založila jsme ještě jeden profil http://bresta1.rajce.idnes.cz/ Tam budu zveřejňovat takový ty nezařaditelný alba jako třeba dokumenty a alba typu "cestou do práce", nebo "odpolední vycházka". Tak pokud vás to bude zajímat, jste vítáni.

Na konci jara jsme vyrazili poznat polský Balt. Pár postřehů a pocitovek. Obrázky jsou z Miedzizdrojů, Leby.
Kategorie: cestováníkrajina
  • jaro
Milujeme jezdit vlakem a snažíme se dopravu po kolejích využívat všude, kde to jde. Tak první srpnovou sobotu přijímáme prázdninovou nabídku českého i polského provozovatele železnic a jedeme vláčkem z Tutnova přes hraniční přechod v Královci do Kamiennej Góry, cca 15 km za hranice. Dolní Slezsko s jeho mnohými jedinečnými kulturními m památkami nám zatím zůstává utajeno. Tak jsme zařadily seznámení se s první z nich. Krzeszow, Křešov či Křesobor po česku. Významné poutní místo, cisterciácký klášterní komplex s bazilikou Nanebevzetí panny Marie, která je považována za jeden z nejhezčích barokních svatostánků v Evropě. Celý komplex je na kandidátce zapsání do seznamu UNESCA. A je opravdu co obdivovat. Základní prohlídka kostela sv. Josefa, Mauzolea Svidnicko-Javorských Piastovců, Božího hrobu a Baziliky ( tam je vstup volný) nám zabere necelé dvě hodiny. Vstupné 12 zl. a k tomu českého audioprůvodce na uši s velmi dobře zpracovaným a poutavým povídáním. Stíháme vše i kávičku v bistru. Podél kapliček křížové cesty opouštíme Krzeszow a lesními cestami dojdeme do Lubawky a odtud nás vláček odveze zpět do Trutnova. Celkem našlapeme 20 km, vše příjemnou liduprázdnou zvlněnou krajinou, s výhledy a polními či lesními cestami.
Kategorie: cestováníkrajina
  • 3.8.2019
Sváteční den si žádá něco svátečního, aspoň malý vejlet. V jiízdě na kolejích jsme našli zalíbení a tak nás vláček motoráček dovezl do Jablonce nad Jizerou, kterému tady jinak neřekneme než Jabloneček. Cílem dnešní cesty je prošlapat cesty a cestičky krkonošskými vesničkami a osadami s názvy Buřany, Bratrouchov, Háskov, Františkov, Končiny, navštívit skrytou národní kulturní památku Janatův mlýn v Buřanech, zastavit se na čumendu při Františkovském dřevosochání, tentokrát v komornějším obsazení u restaurace na Háskově, podívat se do galerie a muzea Starý kravín na Františkově a mezitím si užívat klidných liduprostých cest po přívětivé krajině západních Krkonoš. Cestou potkáváme rozkvetlé mezičky s mateřídouškou a jiným bylinkovým bejlím, vysekané cesty v neposečených loukách nám ukazují správný směr, jen poutníče nesejdi z cesty. Všechno do sebe hezky zapadlo,jak kulturní část vejletu, tak ta kochací a nabíjecí. No co si přát k svátku více, než udělat si hezký den.
  • 5.7.2019
Prodloužený víkend v Krušných horách? Na Moldavě? Kousek od Dubí, Litvínova, Mostu? Co tady v té průmyslové oblasti budu dělat? To byly moje první úvahy při rpzhodování zda s kamarády na ty hory pojedu. A jak to dopadlo? Krušné hory se staly moji novou láskou. Jsou místa , kde vypnete a vnímáte jenom přítomnost. Čas se zpomalí, pocity se zintenzivní a vy si jen tak šlapete, pozorujete, posloucháte a nasáváte pozitvní energii. A to bylo tam na moldavských lučinách a planinách s osamělými stromy, travnatými pěšinami a cestičkami a s cvrlikáním skřivana polního. A nikoho nepotkávaje. To z Krkonoš neznám. Hospůdek sice pomálu, o to víc pivečko na závěr vejletu chutnalo. To jsem si tam vzala jenom stařičký kompakt. Jojo , někdy člověk ale udělá blbosti. Povedenej výjezd se spoustou nových informací a výzvou poznávat tento kout Česka znovu a opět. J.Š. a J.K. dík, povedlo se.
  • letos v červnu
Letošní přírodovědná exkurze pořádaná KRNAP nás zavedla do nejmladšího národního parku České Švýcarsko.Většina z nás již tudyma někdy chodila, ale vysoké skalní pískovcové stěny s vyhlídkami do kraje, všudyřítomná svěží jarní zeleň, hluboké rokle, zurčící říčka Kamenice zařízlá do Divoké soutěsky, romantická krajinka kolem Jetřichovického potoka, tajemný Dolský mlýn, roubené podstávkové domy s hrázděnými patry a zdobenými břidličnými štíty, to vše nás znovu okouzlilo a nadupalo pozitivní energií. A to i přesto, že dny byly studené a sobota nadělila dostatek deště. A závěrečný pozdní oběd v pivovaře Kocour ve Vansdorfu byl takovou třešničkou na dortu a tečkou za tím naším vydařeným výletem.
  • letos v květnu
Měla jsem tu možnost navštívit v rámci jedné konference speciální prohlídku pražské Invalidovny v Karlíně. Invalidovna je prohlášenou národní kulturní památkou a od května 2018 ji dostal do správy Národní památkový ústav. Připravuje se rekonstrukce této jedinečné barokní stavby s využitím administrativním, výstavním, komunitním. Myslím si, že se máme na co těšit. A trocha historie, čerpáno převážně z wikipedie: již od šestnáctého století během morové epidemie byl v těchto místech vybudován špitál s chudobincem, za dalších válek rušen, pak znovu obnoven, zase zrušen.Hrabě Petr Strozzi, který bojoval ve válkách, chtěl, aby bylo důstojně postaráno o vojenské invalidy a tak ve své závěti ustanovil založení vojenské invalidní nadace Petra hraběte Strozziho (1658). Budova invalidovny byla vystavěna až na podnět císaře Karla VI. v roce 1735, projekt dílem K.I. Dientzenhofera. Budova byla vystavěna pro ubytování válečných invalidů. Zrealizována byla pouze 1/9 plánovéného rozsahu projektu, ale přesto představuje funkčně a provozně promyšlený a plnohodnotný stavební celek .Až do roku 1934 plnila svoji funkci. V letech 1922-1927 zde bydlel i přední český fotograf, a vojenský vysloužilec Josef Sudek, který v roce 1916 přišel v bojích 1.světové války v Itálii o pravou paži a zde za státní útraty se rekvalifikoval na profesionálního fotografa. Vytvořil zde cyklus "Z invalidovny". Do roku invalidovnu mělo ve správě Minosterstvo obrany ČR, které zde mělo své vojenské historické archivy. Ale po povodni v roce 2002 byl archiv přestěhován a správu v roce 2014 převzal Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který připravoval její privatizaci. I přes velké protesty odborné veřejnosti proti zprivatizování této jedinečné barokní památky Úřad připravil dražbu, ale naštěstí, se žádný zájemce nepřihlásil. Po dalších peripetiích nakonec dostal Národní památkový ústav Invalidovnu do své správy a jak píšu výše, připravuje obnovu a především otevírá prostory veřejnosti. Probíhají zde pravidelné prohlídky, různé festivaly a jiné akce.
Kategorie: architekturaměsta
  • 20.3.2019
Středeční svátek jsme si užili jízdou vláčkem se všemi těmi tlačítky pro výstupy a hlášení :-), vejšlapem z Desné k vodopádům Černé Desné, které příjemně překvapily, zamlženou Soušskou přehradou, lesy, loukami , upravenými roubenkami Horního Polubného a Kořenova, nejkrásnější kamennou rozhlednou Štěpánkou a překvapivým příjemným areálem v Příchovicích s majákem Járy Cimrmana( poctivá 26m vysoká velmi vkusná a nápaditá rozhledna), muzeem, hospůdkou U Čápa s pivovarem a spoustu dalších venkovních aktivit jak pro malé návštěvníky, tak i pro dospěláky. A zpět opět vláčkem, tentokrát z Velkých HAmrů. A víte, že se dá vlak stopovat? Teda ne tak doslovně, ale my víme své.... A motto dne: Když nemůžeš, tak přidej víc.
  • 1.5.2019
Cyklovali jsme krajinou Moravského Toskánska, tak jsem brzká rána využila k foceníčku vlnek, remízků, barevných polí kolem Šardic a Karlína.
Kategorie: krajina
  • září 2018
Sváteční den si vyžaduje sváteční aktivity a tak k jsem se vydala na hřebeny Krkonoš zkontrolovat, zda na mých oblíbených místech krkonošské tundry okolo Luční hory již kvetou koniklece alpinské a zda najdu rozkvetlou prvosenku nejmenší.Krkonošská příroda teprve pomalinku nabírá dech po uplynulé zimě, proto v béžových barvách tundry jako perličky zazářily růžová kvítka prvosenky nejmenší a koniklece alpinské hezky bíle opuntíkovaly louky a příkopy kolem cesty u kapličky obětem hor nad Luční boudou.
  • 8.5.2018
Zdá se vám taky, že tradice klasického velikonočního koledování pomalu mizí? A že to není všude tak, dokazují malí i velcí koledníci v jedné malé východočeské vesničce....
Kategorie: rodina-přátelé
  • 22.4.2019
  • 1919
Pro rozloučení se zimou v Krkonoších jsme si nemohli vybrat typičtější zimní dubnové počasí. Teploty se celý den držely hodně pod nulou, sníh byl pěkně tvrdý, mlha přede námi , mlha za námi nás provázela skoro celý den. Ale přesto to byl parádní den pro náš vejšlap, neboť jsme si znovu potvrdili, že počasí je a bude vždy až na druhém místě. Z Pece přes Růžohorky na Sněžku, přes Luční, Výrovku, Richtrovy boudy do Pece, celkem 18 km.
  • 13.4.2019
Konečně den jako z kalendáře. Sobotní fotovycházka ve znamení sněhovo bílkového království a jako vždy vše na pohodu.
  • 19.1.2019
Neplánované super setkání s rodinkou v pražské ZOO. A tolik zážitků....
  • 25.11.2018
Štěstí je mozaika složená z nepatrných malých radostí ( Andre Maurois). A stačí tak málo.... vstát ráno dřív, vydat se na cestu s ranním sluníčkem, poslouchat ticho, pozdravit srnky... Sobotní horskou pěšinou jsme tentokrát sledovali historickou starou cestu - Trhovici, taky zemskou cestu. Na starých mapách KČT ji najdeme označenou červenou značkou a vedla z Dolní Branné do Hostinného. Je to v současnosti zemědělská cesta, která se táhne po hřebenu mezi tokem Labe a Kalenským potokem. Po celou cestu se nám otevírají nádherné pohledy na panorama zasněžených Krkonoš s Černou horou, později vykoukne i Sněžka. A celou cestu míjíme spoustu křížků , některé s nápisy v včeštině , tam kde byly české vesnice a některé jsou v němčině patřící k německým vesnicím. Tady v té krajině to tak bejvávalo. ...
  • 6.4.2019
Tisíce bledulí kolem potůčků protékajících Antonínovým údolím( Sejfy) a Bártovým lesem u Mladých Buků. Tady ještě zima vládne a jaro se jen pozvolna prodírá ke svému času. Prošli jsme si i zajímavou lokalitu Bártovýho lesa s kulturními památkami a vzpomínkami na staré časy - středověký kamenný most přes Zlatý potok a pozůstatky ( sejpy, hrůbata) po těžbě stříbra a zlata na Rýchorách.
  • 16.3.2019
Využíváme opět brzkého skorojarního dne pro návštěvu v létě velmi exponované lokality Českého ráje Hrubou skálu a její vrcholové magistrály. A začínáme na magickém místě vesničky Vyskeř s novorománským kostelem, dřevěnou zvonicí a především kaplí sv. Anny na vršku se stejným názvem Vyskeř. Vyskeř je čedičový vrch a je jednou z výrazných siluet Českého ráje. Přesto nepatří k hojně vyhledávaným místům této krajiny. Místo, které má genius loci, místo, které Vás přiková na svém vršku a nechá vás minuty a minuty hledět do dáli a kochat se výhledy na Trosky, Ještěd, Bezděz, Krkonoše....
  • 17.3.2019
Tak už zase vykvetly.....
  • 29.3.2019
Tak trochu zase něco z jiného ranku, hokusy pokusy s detaily a pak trocha barevné abstrakce z Matějské.
Kategorie: makropříroda
  • 2.3.2019
Troška ještě těch hor Jizerských, lehce dokumentační žánr o těch únorových dnech na Staré pile, Jizerce a blízkém okolí. A nebude chybět ani maškara.
  • letos v únoru
Tak se rok s rokem sešel a proběhl už 49.ročník a můj devátý pobyt na Staré pile na Jizerce. A zase to bylo pohodové, pozitivní, relaxační. Počasí nám konečně nadělilo po celý pobyt sluníčka na plné pecky, nedozírné výhledy, ale i zmzlý sníh či naopak jarní firn, na který když už něco, zabíraly jenom klistry a to všech barev. A taky nádherné barevné západy slunce s úplňkovým měsícem....
  • letos v únoru
Jedna z nejhezčích tras na běžkách je pro mne trasa z Pomezních bud přes Lysečinskou boudu, hraniční pěšinou nad Albeřicemi na Rýchorskou boudu a z kopce do Svobody n.Úpou.
  • 7.2.2019
Zimní putování cestami a pěšinami kolem Rudníku s objevováním mizejících střípků starých časů, to vše nám přinela sobotní pěšina. Prošli jsme kolem Rudnického kostela, rychle chátrajícího bývalého pivovaru, který zatím stále marně čeká na obnovu, zastavili jsme se u ruiny evangelického kostela v Bolkově a přes kopec jsme přeběhli do malé vísky Javorník s kostelem sv. Martina, ve kterém zub času řádí a hlodá konstrukce střechy, zdiva, oken. Tady mohu s potěšením konstatovat,( vygooglila jsem to), že kostel do své péče získala společnost OMNIA z.s., zabývající se záchranou mizejících památek a na podzim roku 2018 už zahájila práce na zajištění statických poruch zdiva :-). Tak aspoň zde se blýská na lepší časy. My putovali dál pěšky i na sněžnicích, cestou, polem lesem i loukami zpět do Rudníku a krkolomnou hadí stezkou jsme naklouzali na parkoviště v Rudníku a tím ukončili zajímavou výpravu.
  • 2.2.2019
Tradiční povánoční vejlet jsem letos nasměřovala do další lokality v létě návštěvností přeexponované.Již dlouho jsme nenavštívili Adršpašské skály. Ranní vláček nás doveze do železniční stanice Adršpach a naše skupinka vystupuje osamoceně na nástupišti. Pokladna je ještě zavřená, jsme ten den asi první návštěvníci. Počasí nám, jako po celý vánoční čas, nenadělilo víc než mlhu, lehké mrholení a trochu toho sněžení. Ale to nám jako obvykle nevadí, protože naše heslo je " není špatného počasí, jenom špatně oblečený tůrista". Obejdeme si Pískovnu s romantickými výhledy na skály přes lehce zamrzlou hladinu jezera. Potom pokračujeme po zelené kolem Starosty a Milenců, zaběhneme se podívat k Velkému vodopádu a pak pokračujeme po žluté Vlčí roklí. Pěšiny nás vedou neustále nahoru do skal, potom dolů do rokle a to se mnohokrát opakuje po celou cestu. Pod sedmi schody odbočujeme na modré značení a strmým stoupáním po kamenném širokém chodníku vystoupáme dp Teplických skal. Cestou bychom za slunečného počasí měli krásné výhledy na Teplické skály, nyní jenom tušíme. Modrá značka nás dovedede borovicovým hájem se spoustou skalek k bývalé osadě Zaboř a odtut už po loukách, pěšinách a rozbahněných cestách dojdeme do vesničky Janovice, kde v příjemné přátelské hospůdce U Tyšerů dočkáme na odjezd vláčku směr Trutnov.
  • prosinec 2018
První sobota v roce 2019, první Horská pěšina a trochu prořídlé řady účastníků pro předpokládaný déšť a slotu, kterou avizovaly všechny předpovědi počasí. Nakonec to tak strašné nebylo a my jsme mohli za mlhy, deštíku, ale i sluníčka, překrásné duhy a sněhánků prozkoumávat a seznamovat se s krajinou kolkol Svobody nad Úpou.V čerstvé sněhové pokrývce jsme našlapali celých 16 km, zacož jsme se na konci putování oprávněně pochválili.